Para leer la entrada en castellano haz clic en Traducciones
La setmana passada vaig assistir a la segona edición del Congrés universitari sobre xarxes socials, Comunica (recull del hashtag), celebrat a la Seu de Gandia de la Universitat Politècnica de València. Al llarg de tres dies van passar per l’escenari experts de tota classe i també vam tindre l’oportunitat de participar en tallers específics.
Una
de les xarrades que esperava amb més interés era la de Mario Tascón (@mtascon),
i no em va decebre gens. Tascón és, per a mi, l’exemple de periodista de paper
que ha evolucionat cap al periodisme digital amb un ús molt desenvolupat de les
ferraments que diferencien un periodisme de l’altre. Després d'haver passar per PrisaCom, El Mundo i La Información, ara està al capdavant de l'agència Prodigioso Volcán. A més de la xarrada ("Els nous mitjans de comunicació"), vaig
estar amb ell al taller “Social Media per a periodistes” que va dirigir.
Retrat caricaturesc de Mario Tascón (Font: LaInformacion.com) |
A
continuació podeu llegir alguns dels comentaris interessants que, al meu parer,
va deixar i ampliar-ne la informació:
- No entenc que un periodista no estiga a Twitter. Una afirmació que va llançar fa tres anys i sobre la qual es referma ara com ara recordant que aleshores va rebre moltes crítiques.
- Per a treballar bé en l’àmbit del periodisme digital cal saber separar la forma i el contingut. No s’assembla gens una notícia en digital –ben feta- de la mateixa en format paper. La construcció de la comunicació del missatge és diferent.
- Ara el llenguatge és més global, és més fàcil aconseguir el consens, hi ha una voluntat general d'escriure millor arreu del món. Hi ha menys obstacles a convindre termes universals en els idiomas.
- Necessitem recursos de l'oralitat que no tenim en l'escriptura. L’ús de la twittergrafia és cada vegada més habitual. Tascón n’és un expert. De fet, acaba de publicar el llibre “Twittergrafia, el arte de la nueva escritura".
- Els gràfics, les imatges navegables, les núvols d'etiquetes... formen part de les narratives digitals noves. Composen tot un ventall de ferramentes imprescindibles pels periodistes d’aquest nou temps. El treball que fan a La Información és un bon exemple.
- Cada vegada hi ha més dades públiques obertes per a poder treballar. Si voleu conéixer algunes de les aplicacions utilitzades per a infografies mireu aquest enllaç.
- És una errada la idea dels mitjans convencionals de que viuran en el digital amb publicitat i amb el pagament per continguts. No se sap ben bé encara quines seran les principals fonts d’ingressos. El que és indubtable és que el model de pape resultat irrepetible a la xarxa.
La xerrada i el taller de Tascón ens van ajudar a construir el retrat del nou periodista destinat a viure al món digital. Un perfil per al present, per al futur i sense marxa enrere.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada